PEMBELAJARAN KENDIRI 1 : MINGGU 1
Pelajar membaca lanjut tentang konsep pentaksiran, pengujian dan penilaian. Buat catatan ringkas dalam power point @ browser tentang pentaksiran,pengujian dan penilaian.
1.1 KONSEP PENTAKSIRAN, PENGUJIAN DAN PENILAIAN
1.1.1 Pentaksiran
v melibatkan proses membuat keputusan berdasarkan kepada suatu peraturan atau piawaian.
v merupakan sebahagian daripada proses pembelajaran, merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul,merekod, memberi skor dan menterjemahkan maklumat tentang pembelajaran seseorang pelajar bagi sesuatu tujuan tertentu. ( LPM, 2000)
v satu proses mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat penghakiman tentang produk sesuatu proses pendidikan.
1.1.2 Pengujian
v Proses penyerahan set soalan piawai yang perlu dijawab
v Satu prosedur yang sistematik bagi mengukur sampel tingkah laku
v Pengujian adalah satu alat ukur.
1.1.3 Penilaian
v satu cara untuk mendapatkan bukti yang tepat tentang sesuatu perkara.
v Satu proses yang sistematik semasa mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif yang telah ditetapkan itu telah tercapai.
1.1.4Tujuan Pentaksiran
© Mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran.
© Menilai aktiviti yang dijalankan semasa proses p&p
© Mendapatkan maklumat secara berterusan tentang p&p
© Memperbaiki p&p
© Merancang aktiviti p&p yangtersusun dan sistematik bersesuaian dengan tahap keupayaan murid.
© Melibatkan sebahagian atau semua murid dalam kelas secara efektif
© Merancang dan melaksanakan aktiviti tindak susul yang berkesan.
1.1.5Ciri-ciri Pentaksiran
©Kesahan skor
©Kebolehpercayaan skor
©keobjektifan
©kebolehtadbiran
©kemudahtafsiran
©kekomprehensifan
Bibliografi
- http://www.abdulmanan87.blogspot.com
- http://nurulsimaothman-bmm.blogspot.com
- http://rozaidisalim.blogspot.com
- Lee Shok Mee( 1990 pedagogi 4 (A): pengujian dan Penilaian
Dalam Pendidikan,Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn.Bhd
No comments:
Post a Comment