Friday 18 March 2011

ISL 6

PEMBELAJARAN KENDIRI 6 :MINGGU 6
Pelajar membuat bacaan lanjut tentang kaedah penilaian bahasa
Penilaian Melalui Portfolio.
v  Penilaian Melalui Pemerhatian.
v  Penilaian Melalui Kontrak Pembelajaran.
v  Penilaian Melalui Soal Jawab.
v  Penilaian Melalui Projek.
v  Penilaian Melalui Kertas Kerja.

Penilaian Melalui Portfolio.
Satu kaedah yang digunakan untuk mengumpul dan merekodkan bukti pencapaian pelajar dalam satu jangka masa yang dipersetujui

Ciri-ciri portfolio
v  Dokumentasi berstruktur yang memerlukan pelaksanaan perancangan dan penilaian yang teliti.
v  Proses pembelajaran secara portfolio dijalankan secara kolaboratif untuk mencapai kefahaman dan mendokumentasikan pemikiran secara kritis dan kreatif serta pemilihan maklumat dari fakta dari peringkat awal hingga akhir.
v  pembelajaran secara interaktif melalui kerjasama dan bantuan daripada pelbagai pihak.
v  Kandungan portfolio terdiri daripada maklumat secara urutan dan mestilah logik.
v  Portfolio bersifat reflektif yang dirangsang melalui persoalan

Penilaian Portfolio
v  Penilaian berbentuk lebih terbuka (broad based) dan seimbang.
v  Tugasan portfolio dapat dipantau melalui peta perkembangan pelajar yang boleh dinilai melalui bukti-bukti lain.
v  Proses penilaian perlu dijalankan secara berterusan supaya dapat mencerminkan perkembangan pelajar dari semasa ke semasa mengikut kriteria yang telah dipersetujui bersama.


Jenis-jenis Portfolio yang boleh dibina
v  Porfolio kerja harian
v  Portfolio hasil terbaik
v  Portfolio dokumen.

Portfolio Kerja Harian
v  Bahan yang dikumpul untuk menghasilkan
  tugasan dalam satu jangka waktu yang diberikan.
   Contohnya;Proses perkembangan idea dijalankan
   secara harian untuk menghasilkan lukisan.

Portfolio Hasil Terbaik
v  Dipilih bersumberkan hasil terbaik daripada portfolio
  kerja harian.
v  Berbentuk sumatif
Contohnya;Hasil lukisan yang terbaik daripada beberapa lukisan yang dibuat dan dikumpulkan di dalam folio kerja terbaik.

Portfolio Dokumen
v  Hasil tugasan kecil yang dijalankan semasa mengumpul bahan pada satu jangka masa tertentu untuk menyempurnakan kerja tugasan.
Contohnya;Hasil lukisan daripada warna tersebut.

Kegunaan Portfolio
v  Membolehkan guru menggunakan bukti portfolio bersama rekod anekdot guru untuk membuat penilaian secara holistik.
v  Mengekalkan galakkan pelajar untuk mengawal dan memantau perkembangan pelajar
v  Membolehkan guru memantau perkembangan pembelajaran pelajar dengan menggunakan peta perkembangan.
v  Mempelbagaikan bukti penilaian seperti rekod pemerhatian dan penilaian, nota anekdot, rekod pelaksanaan tugaan dan kadar pencapaian hasil kerja pelajar.
v  Membolehkan penilaian dalam bidang afaktif tentang usaha dan aplikasi dapatan melalui pemerhatian tingkahlaku, pengelibatan dalam kelas, inisiatif, kerjasama, ketabahan dan komitmen sewaktu membina portfolio.

Perancangan Portfolio
v  Menyenaraikan beberapa perkara penting sebelum membuat portfolio:
v  Tentukan tujuan pembinaan, ciri-ciri portfolio dan jenis portfolio yang dikehendaki.
v  Kenalpasti isi kandungan portfolio.
v  Pemilihan isi kandungan dan bahan isi kandungan portfolio.
v  Penilaian portfolio dari segi kaedah penilaian samada secara keseluruhan, kumpulan, individu, termasuklah kriteria yang dipakai untuk menilai portfolio.

Bagaimana Portfolio dinilai?
v  Portfolio dinilai berdasarkan konsep perkembangan pembelajaran yang berterusan.
v  Fokus kepada aspek perkembangan pengetahuan dan perkembangan kefahaman.
v  Peta perkembangan pelajar boleh digunakan bagi memberi gambaran perkembangan yang lebih menyeluruh bermula awal pembinaan portfolio sehingga tugasan tersebut selesai.

Penilaian Melalui Pemerhatian
v  Pemerhatian secara berterusan dan mengikut jangka masa waktu yang diperlukan atau ditentukan bagi membantu guru dalam mendapatkan maklumbalas tentang keberkesanan P&P.
v  Meliputi aspek kognitif , afaktif dan psikomotor.
v  Boleh guna senarai semak, rekod anekdot, dan rekod profil.
v  Pemerhatian berlaku antara guru, dan antara pelajar dengan pelajar.
v  Pemerhatian juga dibuat oleh guru terhadap keberkesanan bahan dan komunikasi pelajar dengan bahan dan pelbagai situasi persekitaran.
v  Perkara yang perlu diambil semasa dibuat pemerhatian;
v  Perkara yang perlu diambil semasa dibuat pemerhatian;

Kualiti Pemerhatian
v  Bentuk perancangan
v  Merekod penilaian pemerhatian
v  Jenis Pemerhatian
v  Strategi pelaksanaan
v  Fungsi penilaian melalui pemerhatian.


Bentuk Perancangan
v  Menyediakan alat yang releven dan menentukan kaedah untuk mentadbirnya.
v  Menetukan teknik menganalisis, mentafsir, merekod dan melapor.
v  Merangka tindaksusul yang akan dijalankan mengikut konsekuan yang dijalankan daripada pemerhatian


Merekod penilaian pemerhatian
v  Rekod pemerhatian harus menggambarkan perubahan tingkahlaku secara tersusun dari segi:Pendekatan, kaedah individu atau berkumpulan
v  Semasa menjalankan pemerhatian dan hasil pendekatan atau pengubahsuaian cara pelaksanaan perlu direkod dengan jelas
v  Menjalankan Tugasan
v  Cara individu mengendalikan tugasannya dan setiap hasil yang diperoleh dihurai dengan tepat .
v  Cara merekodkan dapatan dan rumusan
v  Dapatan dan rumusan hendaklah direkod mengikut urutan yang betul.
v  Tindakan Susulan
v  Rekod pemerhatian hendaklah juga jelaskan tindakkan susulan hasil yang akan dicapai.



Rekod anekdot
v  Boleh digunakan untuk menialai kecekapan atau kecerdasan individu dalam bidang tertentu seperti berikut:
v  Kecekapan linguistik (bidang bahasa)Melihat kecekapan dalam bidang-bidang tertentu:
      Muzik
      Kecekapan (body khanisthetic)
      Kecekapan intrapersonal
      Kecekapan interpersonal

Jenis pemerhatian
Mengikut tujuan dan aspek yang hendak diperhatikan atau dinilai iaitu:
      Memerhati sesuatu perlakuan tanpa membuat tafsian (interpretation) dan tanggapan (judgement).
      Melaporkan apa saja yang dilihat. Tafsiran bukan untuk penilaian semasa.
Memerhati apa-apa yang telah dirancang dan secara “open ended”.
 Menilai kemahiran, pengetahuan dan perlakuan.
Memerhati untuk jangka pendek atau jangka panjang.
Penilaian dalam bentuk sekuense.

Strategi Pelaksanaan.
v  Secara berterusan mengikut keperluan yang telah dikenalpasti/ dirancang.
v  Menggunakan senarai semak.
v  Tindakkan susulan terhadap hasil pemerhatian
v  Jangka masa pemerhatian hendaklah sesuai dengan kaedah dan keperluan
v  Maklum balas diperolehi daripada guru dan pelajar.
v  Refleksi tentang pengalaman bahan dikategorikan sebagai pemerhatian.


Fungsi Pemerhatian
Guru berpeluang memerhati perkembangan psikomotor, kognitif dan objektif pelajar.
Guru membuat penilaian kendiri terhadap keberkesanan p&p sebagai penyampai maklumat, tutor, pemudah cara dan pendidik.

Bibliografi
  1. http://www.abdulmanan87.blogspot.com
  2. http://nurulsimaothman-bmm.blogspot.com
  3. http://rozaidisalim.blogspot.com
  4. Lee Shok Mee( 1990 pedagogi 4 (A): pengujian dan Penilaian
      Dalam Pendidikan,Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn.Bhd

No comments:

Post a Comment